Ik ben een totaalplaatjeskijker

Ik ben niet zomaar een coach.

Ik kijk naar het geheel.

Ik ben een totaalplaatjeskijker👀

 

Als ik íets mis in mijn gevecht tegen Long Covid is dat wel dat mensen samen met elkaar, met alle expertises die er zijn, kijken naar wat er speelt en wat er te doen is.

Dat heeft geresulteerd in een onderzoekende houding vanuit mezelf naar mezelf.

 

Hoe gaaf is het dat ik steeds meer leer over het functioneren of disfunctioneren (niet functioneren) van mijn eigen lijf en daar als bonus bij krijg dat ik er nóg breder, nóg dieper en nóg uitgebreider kan zijn voor jou!

 

Inmiddels jaren geleden leerde ik dat het van groot belang is om je eigen lijf te kennen.

Ook dat je je eigen lijf ten opzichte van een ander en de omgeving moet kennen.

Omdat je daar een zelfstandig, evenwichtig en zeker persoon van wordt.

 

Voor deze ‘wetenschap van je eigen lijf’ heb je tijd, geduld en oefening nodig.

Dat kan alleen maar als je genoeg ontspanning voelt in je lijf en je brein om je daarop te richten.

Als je je dus niet bezig hoeft te houden met veilig zijn; je hoeft niet te vluchten, vechten of bevriezen; er is niets dat je bedreigt.

 

Dat is het moment dat je je kunt richten op het onderzoeken van hoe jouw lijf werkt, in elkaar zit en hoe jij het kunt inzetten.

Er komt een moment dat je genoeg hebt ontdekt, geoefend en geleerd over je lijf zodat je je lijf en je brein heel gericht kunt gaan gebruiken.

Dat is het moment dat je voldoet aan de leervoorwaarden.

Hier moet je aan voldoen om gericht je lijf en je brein in te kunnen zetten voor het leren van bijzondere lessen; vaardigheden op school bijvoorbeeld.

 

Je kunt dan namelijk al je spieren in je lijf beheersen.

Zodat je precies kunt reageren zoals dat van je verwacht wordt.

Zodat je stil kunt zitten op een stoel aan een tafel.

Zodat je kunt luisteren naar uitleg van nieuwe stof en dat ook kunt verwerken.

Zodat je daar vervolgens mee kunt gaan oefenen.

Zodat je leert het zelf te kunnen doen.

Zodat je ontspannen met je ogen kunt kijken en zien wat er zich voor je afspeelt.

Zodat je kunt leren dat bepaalde tekens cijfers en letters zijn; welke dat zijn en wat je daarmee kunt doen.

 

Werkend in het onderwijs zag ik steeds vaker dat het leren van al deze vaardigheden die ik opsom niet meer zo vanzelfsprekend verlopen.

Sterker nog, er zijn steeds meer kinderen die opvallen.

Met storend gedrag.

Met tegenvallende toets resultaten.

Met meer en meer extra behoeften; inzet van extra leermiddelen.

 

Dat fascineert me én het frustreert me.

 

Ik weet namelijk dat het helemaal niet zo moeizaam hoeft te gaan.

Dat het leren echt weer leuk en luchtig kan zijn.

 

In de opleidingen die ik volgde leerde ik hoe je dat eenvoudig én structureel aan kunt pakken.

Het start, zoals met zoveel dingen, met een goede, stevige basis.

Als je basis immers niet solide is, kun je er heel veel op gaan bouwen, maar er komt een moment dat alles als een kaartenhuis in elkaar stort.

 

Ik zeg het wel vaker; gelukkig weet je brein niet hoe oud je lijf is.

Er is dus nog niets verloren!

Dit geldt ook voor jouw kind!

We kunnen met terugwerkende kracht alsnog aan ons lijf en brein leren hoe je jezelf kunt controleren en inzetten.

 

Door te gaan kijken naar wat jouw kind kan in de samenwerking van lijf en brein, kunnen we zien waar een schakeltje in de ketting van alle opvolgende bewegingen niet zo sterk is.

Door die schakeltjes te herstellen, alsnog of opnieuw te oefenen en te leren, wordt een volgende stap in de ontwikkeling ineens een stuk eenvoudiger.

 

Alles wat je leert is weer een basis voor iets nieuws dat je gaat leren.

Denk maar aan een baby die eerst alleen maar kan liggen, maar zich in stapjes ontwikkelt tot een kind dat kan rollen, tijgeren, kruipen, zitten, staan, lopen en rennen.

 

Als je kind een beweging nog niet kan maken, laten we het oefenen met reflexintegratie.

We wijzen het lijf de weg hoe de beweging mag worden gemaakt.

Net als met alles wat je leert, moet je hier ook echt in oefenen.

Je lijf en je brein hebben 30 dagen nodig om een verandering te leren.

Ook daarna blijft het belangrijk het te blijven doen.

Net zo lang tot je er niet meer bij hoeft na te denken en het ‘gewoon’, gedachteloos, op de goede manier kunt uitvoeren.

 

Denk maar aan leren zwemmen, of fietsen, of autorijden.

Grote kans dat ook jij daar echt mee hebt geoefend voordat je het, zonder erbij na te hoeven denken, kon doen.

Als je zo ver bent gekomen, is de beweging en het reflex geïntegreerd.

Vandaar dat het reflexintegratie wordt genoemd.

 

Herken jij jouw kind in de beschrijving die ik gaf?

Hoor je in de oudergesprekken dat jouw kind in negatieve zin opvalt in de klas?

Gaat het leren niet vanzelf?

Is het een groot trek- en sleur-drama?

 

Aarzel dan niet.

Bel of app me op 06 – 40241287, of stuur een mail naar info@kindercoachbarbara.nl

Dan maken we een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.

We bekijken in dat gesprek of wij een match zijn; of ik met jullie mee kan kijken.

Of ik degene ben die kan ontdekken wat er speelt.

En of jullie het goede gevoel erbij hebben om met mij aan de slag te gaan.

 

Zodat jouw kind wél weer gemakkelijk en luchtig kan leren.

Omdat ze weet hoe haar lijf werkt en ze het kan leren samenwerken met haar brein.

Zodat ze vol zelfvertrouwen zelfstandig de wereld verder kan ontdekken.

 

Terwijl jij mij dat berichtje stuurt, schrijf ik verder over de volgende eyeopener die op mijn pad kwam. Mij gemaakt heeft tot de coach die ik ben; de totaalplaatjeskijker.

Wil je zeker weten dat je dat verhaal niet mist?

Stuur dan ook een mailtje naar info@kindercoachbarbara.nl
Met jouw mailadres.

Dan stuur ik je dat verhaal, zodra ik het heb geschreven.

Via onderstaande linkjes kom je op mijn socials, volg je me al?

https://www.instagram.com/kindercoachbarbara/

https://www.facebook.com/kindercoachbarbara.nl

https://www.linkedin.com/in/barbara-in-der-maur-kriele-9492b024/