Kindercoach – Barbara

Leren door bewegen en spel

Leren door beweging en spel

     
Professionals

Voor scholen

  • Ongewenst gedrag vertonen?
  • Altijd naar de wc gaan bij uitleg van leerstof?
  • Zitten te rommelen in hun laatje als er eigenlijk moet worden opgelet?
  • Niet recht op een stoel kunnen zitten?
  • Maar niet tot goed lezen komen?
  • Rekenen als een groot struikelblok ervaren?
  • Slordig schrijven?
  • Niet graag naar school gaan?

Hoe is dat mogelijk, terwijl leerkrachten zo hard werken en zo we met elkaar zo ons best doen ons aanbod op een natuurlijke, prettige, werkende manier aan te bieden?

Bewegend leren is belangrijk, we horen en zien het steeds vaker in het nieuws en op social media. Maar wat is nu écht bewegend leren? Een rondje rennen rond een plein? Kunnen kinderen daar echt beter van leren?
Ik ben van mening dat het op zich prima is om tijdens de lesdag vaker naar buiten te kunnen en even een frisse neus te halen en wat aan beweging te doen, maar als we met elkaar de goede en nodige bewegingen inzetten zal het leren pas echt gemakkelijker gaan.

Heb je ooit gehoord dat een kind heeft leren fietsen op een racefiets in plaats van een driewieler?
Heeft iemand ooit leren zwemmen met een online cursus?
Heeft er ooit iemand zijn rijbewijs gehaald door alleen te kijken naar iemand die in een auto rijdt?
Het antwoord op al deze vragen is zonder aarzelen: “NEE”.
Je leert door te doen, door te ervaren, door te proberen.
Oefening baart kunst is het gezegde; niets is minder waar.
Vaardigheden leer je door ze te doen, te ervaren en veelvuldig te oefenen. 

Ik zou u graag meenemen in mijn visie op de ‘vergeten vaardigheden’.

Ieder kind dat wordt geboren, ontwikkelt zich volgens een vast patroon.
Al op heel jonge leeftijd verzamelt een kind ervaringen door te bewegen en wordt de basis voor de groei van het sociaal, emotionele en cognitieve vermogen van een kind gelegd.
Opgedane kennis wordt gebruikt voor het aanleren van nieuwe vaardigheden.
Het brein en lichaam verbinden zich steeds sterker met elkaar. Dat zorgt voor balans op alle gebieden, letterlijk en figuurlijk.
Als het niet goed gaat met de ontwikkeling van deze nodige leervoorwaarden, laat het kind dit zien door middel van gedrag.

Ik kijk graag met u mee.
Wat speelt er op jullie school?
Wat gaat er goed, wat loopt fijn?
Op welke manier wordt het onderwijs aangeboden?
Waar lopen jullie tegenaan?

Zijn er, ondanks alle inspanningen die jullie leveren, wellicht een aantal ‘vergeten vaardigheden’ bij jullie op school zichtbaar en merkbaar?
Ik laat jullie graag zien hoe je ‘vergeten vaardigheden’ kunt herkennen en geef handvatten om meteen aan de slag te kunnen.

Bent u nieuwsgierig geworden?
Neem dan vrijblijvend contact met mij op.
Dan gaan we samen met elkaar kijken wat ik voor jullie kan betekenen.

Voor peuterspelzalen

Kinderen van nu groeien anders op dan 20, 40, of 60 jaar geleden.
Opvattingen over opvoeden en grootbrengen veranderen voortdurend.
Zo lijken peuters die nu binnenkomen bij de peuterspeelzaal anders  te zijn dan peuters van bijvoorbeeld 20 jaar geleden.

Steeds vaker zien we dat peuters die de leeftijd van vier jaar bereikt hebben, eigenlijk nog niet ‘klaar’ lijken te zijn voor de doorstroming naar de basisschool.
‘Iets’ zit niet helemaal lekker, maar echt je vinger op een oorzaak leggen is lastig.

Graag zou ik met jullie meekijken naar wat dat ‘iets’ zou kunnen zijn.

In de ruim twintig jaar die ik heb gewerkt in het basisonderwijs zie ik ook veranderingen ontstaan. Kinderen lijken steeds vaker een ‘stempeltje’ te krijgen, ze ontwikkelen zich anders dan eigenlijk van ze wordt verwacht.
Bent u ook nieuwsgierig naar hoe dit nu kan? Wat is er nu anders dan voorheen?
Het antwoord ligt in de vroeg motorische ontwikkeling van kinderen.

Veel kinderen van nu krijgen een meer beschermende opvoeding. Opvoeders willen voorkomen dat een kind valt, zich stoot of zich op een andere manier bezeert. De gedachte daarachter is lief en goed bedoeld. Op deze manier leren kinderen echter hun eigen mogelijkheden en grenzen niet meer te ontdekken.

Het doet immers pijn als je valt, of je je stoot. Als je dat ervaart, probeer je dat uit jezelf een volgende keer wel te voorkomen.
Dit geldt ook voor het stellen van grenzen ten opzichte van anderen. Als je kunt aangeven wat je zelf wel of niet fijn vindt, ben je een autonoom individu en sta je stevig in je schoenen.
Een kind leert door te doen, te oefenen en te ervaren.
Er is geen enkel kind die heeft leren fietsen uit een boekje, of leren zwemmen door te kijken vanaf de kant.

Als een kind nodige ervaringen nog niet heeft gehad, is dat altijd nog in te halen. Een brein weet immers niet hoe oud het lichaam is waarin het zich bevindt.
De zogenaamde ‘vergeten vaardigheden’ kunnen alsnog worden geoefend en ingeslepen.
Als alle vroege bewegingspatronen zijn ingeslepen tegen de tijd dat een kind de leeftijd van vier jaar bereikt en het tijd is om naar de basisschool te gaan, zal het kind vol zelfvertrouwen in balans en evenwichtig de nieuwe stap maken.

Herkent u kinderen van uw peuterspeelzaal in dit verhaal?
Bent u nieuwsgierig geworden?
Neem dan vrijblijvend contact met mij op.
Dan gaan we samen met elkaar kijken wat ik voor jullie kan betekenen.

Als je bij mij komt, levert dat je kind het volgende op:

Dat je kind bewust is van eigen gedachtes en gevoelens.

Dat je kind daardoor beter in zijn vel zit omdat hij inziet wat zijn/haar kwaliteiten zijn.

Dat je kind deze gedachtes en gevoelens onder woorden kan brengen.

Een gratis kennismakingsgesprek?