Kindercoach – Barbara

Beweeg en Leren met Barbara

Het mooiste dat je kunt worden ben je zelf


Over mij

Eindelijk vielen alle puzzelstukjes in elkaar!

Een van mijn kinderen ervaarde leren als een hel.

Wat hebben we ons best gedaan om hem te helpen en wat heeft hij ZELF bikkelhard gewerkt om vooruit te komen!

Ondanks alle pogingen van hem, zijn leerkrachten én ons als ouders, is zijn conclusie tot op de dag van vandaag; School is stom, de stomste uitvinding die er is.

Mijn hart brak en ik ben blijven zoeken naar een reden voor hoe zijn schoolloopbaan verliep. En het bleek dat hij echt niet het enige kind was, dat tevergeefs zó vreselijk zijn best deed.

Met inmiddels ruim twintig jaar ervaring in het onderwijs én het mogen opvoeden van mijn heerlijke kinderen wist ik nog steeds niet hoe ik helemaal, maar dan ook ECHT helemaal tot de oorzaak door te dringen WAAROM het ene kind nu door het groter groeien huppelt, terwijl het andere kind ieder leermomentje weer als een HEL ervaart.

Leren coachen werd voor mij een eyeopener.  Het werkt zó fantastisch als je een kind eigenaar kan maken van zijn eigen leerproces.

Zóveel beter dan altijd te vertellen hoe iets gedaan moet worden, omdat dat in de doelen staat die door de overheid zijn gesteld.

Ieder kind, ieder mens, leert anders en op zijn eigen wijze. Hoe fantastisch dat ik daarmee aan de slag mag.

Ik ben de persoon die uit mijn tenen er wil zijn voor dát kind waarbij het leren maar niet vanzelf gaat.

Ik ben het die uit ieder kind het beste wil halen wat dát kind zou moeten kunnen.

Ik denk, voel en beweeg mee met dat kind om te zien wat nodig is, om te weten of de voorwaarden om te kunnen leren wel voldoende ingebed zijn.

In mijn dubbelrol als ouder én leerkracht heb ik tot mijn eigen frustratie moeten ervaren dat het zó lastig is om de leerkracht te overtuigen van de aandacht en instructie die jouw kind nodig heeft.

En in die andere rol had ik gesprekken met de ouder die ‘waarschijnlijk denkt dat haar kind het enige kind in de klas is en we doen er al zoveel aan!’

Ik weet hoe het werkt en ik herken en voel de onrust; van beide kanten.

De puzzelstukjes vielen voor mij in elkaar toen ik leerde dat je lijf eerst fysiek in balans moet zijn vóórdat je in staat bent om schoolse vaardigheden als lezen en schrijven kunt leren.

Je kind moet eerst weten hoe zijn lijf beweegt en reageert op bewegingen. Van zichzelf, én van zichzelf ten opzichte van de omgeving.

Je kunt één ding tegelijk leren.

Als je dat geoefende eenmaal beheerst, kun je je ervaring gebruiken om het volgende aan te pakken.

Als van je kind wordt gevraagd om op te letten op instructie, terwijl hij al heel erg zijn best doet om stil te zitten op een stoel, wordt dat heel lastig. En hij wil waarschijnlijk echt wel heel graag stil zitten voor de juf, maar het lukt gewoon nog niet.

Dit zijn dingen die we kunnen oefenen, kunnen trainen.

Hoe fijn is het om te weten dat je brein niet weet hoe oud je bent en je op iedere leeftijd die vergeten vaardigheid alsnog kunt oefenen en leren?

Om te kunnen leren lezen heb je een lichaam en brein nodig dat samenwerkt, maar ook ogen die kunnen samen werken.

Ik ben aan het werk geweest met een kind dat als zeer pienter en gevoelig werd ervaren. Maar op het moment dat er schoolse vaardigheden werden gevraagd transformeerde hij in een ander kind.

Hij wilde niet meer naar school, hij kon al die letters die hij ineens moest leren maar niet onthouden en op een stoel zitten was al helemáál niet zijn ding.

We hebben door het doen een aantal oefeningen ontdekt waar hij aan zou kunnen werken en is heel trouw en gedreven aan het werk gegaan.

Zelfs als het eigenlijk al bedtijd was, moest en zou hij zijn oefeningen nog even doen.

HIJ was het, die mij inspireerde om inzichtelijk te maken voor de kinderen die bij mij komen, welke oefeningen ze te doen hadden door het maken van kaartjes.

Met op de ene kant een tekening van de oefening en op de andere kant de uitleg, als steun voor de ouder, om te weten wat er gedaan moet worden.

Ik geniet ervan om met een kind aan de slag te gaan. Omdat ik zie met hoeveel plezier en inzet ze hun eigen lijf leren beheersen en inzetten op de manier die op dát moment van ze wordt gevraagd.

Een ander kind dat hier is geweest, werd steeds afgeleid op school en kon zichzelf er niet toe zetten zich af te sluiten voor wat om hem heen gebeurde.

Na een aantal sessies wist hij wat hij nodig had om dat wel te doen en vooral hoe hij dat duidelijk kon maken aan de juf en zijn klasgenootjes.

Je kind komt letterlijk stevig in de schoenen te staan en is letterlijk in balans; klaar om zich te concentreren op nieuwe vaardigheden die geleerd moeten worden.

Als je denkt dat ik iets voor jou en je kind kan betekenen, neem dan contact met me op voor een korte, gratis miniscreening van een half uurtje.

Wie tref je nu aan als je die afspraak met mij maakt?

Ik ben dus Barbara In der Maur, Kindercoach Barbara.

Geboren en getogen in Maastricht, voor mijn studie verhuisd naar Amsterdam en in het westen blijven hangen.

Ik woon sinds 2003 in het dorpje Krimpen aan de Lek, tegenover de wereldberoemde molens van Kinderdijk, op een steenworp van Rotterdam.

Hier wonen is voor mij ideaal; heerlijk buiten in de rust met veel natuur om me heen. Maar wil ik de drukte en gezelligheid opzoeken, ben ik met een half uurtje fietsen in het centrum van Rotterdam.

Door mijn ouders word ik regelmatig herinnerd aan de anekdote dat ik altijd aan het vertellen was. Als ze het even genoeg vonden, klonk er: “Barbara, radio uit,” en viel ik stil. Op het moment dat ik dan weer mocht, ging ik gewoon verder in de volgende zin.

Als ik mijn gedachten op orde wil krijgen praat ik graag met anderen of schrijf ik op wat me bezighoud. Zo krijg ik rust in mijn hoofd en kan ik de, voor mij, goede keuze maken.

Ik doe altijd mijn best de dingen goed te doen, mijn kinderen hebben ooit aan mijn zus gevraagd of ik altijd zo braaf was. Een vraag die zij zonder aarzelen met “Ja!” beantwoordde.

Ik kan enorm genieten van rust en stilte om me heen, maar heb het ook nodig om geregeld veel mensen om me heen te hebben. Als ik ze nog niet ken, voel ik me meestal vrij genoeg om het gesprek met ze aan te gaan. Op deze manier ontmoet ik fantastische mensen.

Zou je na deze verhalen mij ook willen ontmoeten?
Maak dan vooral een afspraak voor een gratis  kennismakingsgesprek.

Relevante opleidingen cursussen

Bij Hogeschool van Amsterdam
– PABO – Montessori
> afgerond 1995

Bij Thomas Moore hogeschool Rotterdam
– Coachend begeleiden verdieping
> afgerond 2016
– In gesprek naar aanleiding van tekeningen
> afgerond 2017
– MBSR Training
> afgerond 2018

Bij Sonnevelt Opleidingen
– Opleiding tot Kindercoach
> afgerond 2019

Bij Beweeg en Groei
– 
Opleiding Psychomotorisch Kindercoach
>
 afgerond 2020
Fon Visuele screener en trajectbegeleider
Building Blocks Activities of Movement Based Learning
– 
Opleiding Adviseur/Coördinator Bewegend Leren
>
 afgerond 2021

Door mijn afgeronde PABO-opleiding heb ik een
CRBKO-registratie

Door de afgeronde cursus Visueel Screener en trajectbegeleider heb ik een Fon-registratie

Kennismakingsgesprek

 20 minuten telefonisch/ter plaatse

Gratis

Coachsessie

  60 minuten

€ 75,-

Observatie/gesprek school

  60 minuten

€ 75,-

Intakegesprek

  60-90 minuten

€ 75,-

Evaluatiegesprek

  60-90 minuten

€ 75,-

Reiskosten

 Per kilometer plus reistijd (€30,- per uur)

 € 0,19 + ..

Tussenevaluatie

  30 minuten

€ 35,-

Verslaglegging

 

€ 75,-

Telefonisch consult

 meer dan 15 minuten

€ 35,-

Als je bij mij komt, levert dat je kind het volgende op:

Dat je kind bewust is van eigen gedachtes en gevoelens.

Dat je kind daardoor beter in zijn vel zit omdat hij inziet wat zijn/haar kwaliteiten zijn.

Dat je kind deze gedachtes en gevoelens onder woorden kan brengen.

Een gratis kennismakingsgesprek?